Ubytek słuchu i dzieci – metody rozpoznania problemu
Prawidłowe słyszenie jest podstawowym czynnikiem w rozwoju języka i mowy u dziecka. Dziecko przychodząc na świat, dysponuje już pewnym doświadczeniem słuchowym: zna odgłos bicia serca matki, brzmienie jej głosu i niektóre stłumione dźwięki świata zewnętrznego. Do 4 miesiąca gwałtownie reaguje na nagłe i głośne tony, kierując w ich stronę głowę. Do 6 miesiąca wykazuje zainteresowanie różnymi dźwiękami oraz eksperymentuje z wydobywaniem własnych. 6-12 miesiąc to czas gaworzenia i rozumienia prostych słów, takich jak ‚mama’ i ‚pa pa’. Dziecko w tym okresie zaczyna wykonywać już proste polecenia. Bardzo ważne jest, aby zapewnić mu wszystkie powyższe etapy słyszenia, gdyż w pierwszej kolejności jest konieczne rozumienie mowy, które przełoży się na prawidłowe jej rozwijanie. Myślenie słowne znacznie wyprzedza bowiem opanowanie zdolności mówienia. Przyjmuje się, iż opóźnienie rozwoju mowy przekraczające 6 miesięcy bezwzględnie wymaga konsultacji medycznej, w tym także diagnostyki audiologicznej w kontekście ubytku słuchu.