Dzwonienie, świsty, piski lub trzaski: szumy uszne mogą mieć różną postać u różnych osób. Mogą to być wysokie lub niskie dźwięki o silnym bądź słabym nasileniu obecne stale lub występujące co jakiś czas.

Jaka jest przyczyna szumów usznych?

– DŁUGOTRWAŁE NARAŻENIE NA GŁOŚNE DŹWIĘKI
– URAZY GŁOWY LUB SZYI
– REAKCJA NA LEKI
-NATURALNY PROCES STARZENIA SIĘ
– NAGŁE GŁOŚNE DŹWIĘKI
– NIELECZONE CHOROBY OGÓLNOUSTROJOWE

Dlaczego słyszysz dźwięk którego nie ma?

Fale dźwiękowe wędrują przez przewód słuchowy do ucha środkowego i wewnętrznego. Komórki rzęsate w uchu wewnętrznym zmieniają fale dźwiękowe w impulsy elektryczne, które następnie są przenoszone do mózgu. Mózg nadaje tym sygnałom znaczenie, dzięki czemu możesz interpretować słyszane dźwięki. Gdy komórki rzęsate są uszkodzone sygnały nie docierają do mózgu w sposób prawidłowy, są niepełne. Szumy uszne powstają, gdy mózg błędnie interpretuje te niepełne sygnały docierające do ucha, co wywołuje wrażenie dźwięku, czyli szumy uszne.

Co szumy uszne mają wspólnego z ubytkiem słuchu?

Szumy uszne i niedosłuch często występują jednocześnie. Szacuje się że 90% osób cierpiących na szumy uszne ma również pewnego stopnia ubytek słuchu. Niektórzy pacjenci z szumami usznymi mogą sądzić, że przyczyną ich problemów ze słuchem są szumy uszne, w rzeczywistości jednak może być odwrotnie. Ubytek słuchu często powstaje na skutek uszkodzenia komórek rzęsatych w uchu wewnętrznym.

Aparaty słuchowe pomagają wielu osobom, które cierpią z powodu szumu w uszach. Im lepiej słyszysz, im więcej dźwięków otoczenia odbierasz, tym większa szansa, że będziesz w mniejszym stopniu odczuwać szumy uszne. Dzięki aparatom słuchowym do Twojego mózgu docierają inne dźwięki, co sprawia, że szumy uszne są mniej zauważalne i tym samym mniej dokuczliwe.

Jeżeli masz SZUMY USZNE, zalecamy badanie słuchu.

Szumy uszne zwykle stają się mniej uciążliwe, gdy osoby, u których występują zarówno szumy uszne znacznego stopnia, jak i ubytek słuchu, korzystają z aparatów słuchowych. Narażenie na głośne dźwięki może potęgować szumy uszne i przyczyniać się do pogłębienia ubytku słuchu.

W jaki sposób szumy uszne wpływają na twoje życie?

Bez względu na przyczynę powstawania, szumy uszne często mogą znacząco wpływać na życie codzienne. Niektórzy ludzie z szumami usznymi potrafią ignorować je przez większość czasu i nie pozwalają im wpływać na powszednie aktywności. U innych szumy uszne mogą nasilić się do tego stopnia, że nie są oni w stanie spokojnie przespać całej nocy. Brak snu wpływa negatywnie na funkcjonowanie w ciągu dnia. W efekcie może powstać mechanizm błędnego koła. Dlatego ze względu na ogólny stan zdrowia należy szukać pomocy, gdy pojawią się szumy uszne. Mimo, że szumy uszne prawdopodobnie nie ustaną całkowicie, nawet niewielkie zmiany mogą poprawić jakość życia.

Korzyści z dźwięku

Możesz stwierdzić, że słuchanie różnych rodzajów dźwięków odwraca Twoją uwagę od szumów usznych i przynosi ulgę, bardzo istotna w tym przypadku jest terapia dźwiękiem. Można w niej wykorzystywać:

generator szumu białego: specjalne urządzenie stawiane przy łóżku, emitujące różne dźwięki mające na celu zredukowanie percepcji szumów usznych.

muzyka: łagodna, uspokajająca muzyka lub dźwięki natury mogą zmniejszyć kontrast między szumami usznymi usznymi, a cichym otoczeniem.

aparaty słuchowe: niewielkie, zakładane na uszy urządzenia, które wzmacniają dźwięki. Szumy są mniej zauważalne, kiedy słyszysz mniej dźwięków
otoczenia. 

urządzenia łączone: aparaty słuchowe ze specjalnymi programami do stosowania terapii szumów usznych.

DODATKOWE ROZWIĄZANIA:

Możesz podjąć też inne działania, aby zmienić swój sposób myślenia o szumach usznych i reagowania na nie:

relaksacja i uważność ćwiczenia, które mogą pomóc ograniczać percepcję szumów usznych. Joga i medytacja pod okiem profesjonalnego instruktora także mogą przynieść pożądane efekty.

zdrowa dieta oraz aktywność fizyczna mogą pozytywnie wpłynąć na twoje życie.

noszenie ochronników słuchu podczas polowań, pracy z elektronarzędziami, kosiarkami i innymi urządzeniami powodującymi hałas.

słuchanie muzyki na średnim poziomie głośności zwłaszcza przy korzystaniu ze słuchawek.
pozytywne myślenie koncentruj się na rzeczach przyjemnych. Negatywne nastawienie lub złość mogą sprawić, że szumy uszne będą jeszcze bardziej uciążliwe.
dobre nawyki dotyczące snu między innymi przestrzeganie regularnej pory snu, unikanie obfitych posiłków, alkoholu, kofeiny i ćwiczeń przed snem.